FORUM w sprawie przyszłości linii kolejowej Nr 104 relacji Chabówka - Nowy Sącz

W dniu 16 września 2013 r. Gmina Mszana Dolna była gospodarzem FORUM, którego główny temat dotyczył przyszłości linii kolejowej Nr. 104 relacji Chabówka – Nowy Sącz. Przybyłych na zaproszenie władz samorządowych w zastępstwie Wójta Gminy Bolesława Żaby powitał Z-ca Wójta Tadeusz Klimek. Tym, którym los linii kolejowej nie jest obojętny i odpowiedzieli na nasze zaproszenie byli przedstawiciele: Józefa Kęsek – Dyrektor Departamentu Transportu i Komunikacji Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego, Franciszek Dziedzina- Wicestarosta Powiatu Limanowskiego, Ewa Filipiak Radna Powiatu Limanowskiego, Ewa Przybyło Burmistrz Rabki, Władysław Pazdan Wójt Gminy Limanowa, Tadeusz Klimek – Zastępca Wójta Gminy Mszana Dolna, Witold Król –Przedstawiciel Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków, Jan Palki – Przewodniczący Rady Gminy Dobra, Marek Matras – Sekretarz Miasta Limanowa, Sławomir Rybarski – Dyrektor Wydziału Komunikacji Miasta Nowy Sącz, Bernadeta Adamek – Kierownik Inwestycji Gminy Tymbark, Marcin Długosz – Kierownik Inwestycji i Infrastruktury Technicznej Miasta Mszana Dolna, Ewa Baran – PKP S.A. Dyrektor Regionalny ds. Współpracy z Samorządami, Roman Nowacki – PKP S.A. Warszawa Dyrektor Projektu w Departamencie Geodezji i Współpracy z Samorządami, Tomasz Sobota PKP S.A. Dyrektor Oddziału Gospodarki Nieruchomościami, Piotr Majerczak – Kierownik PKP PLK S.A. Centrum Realizacji Inwestycji, Jarosław Wielopolski – Dyrektor ATKINS POLSKA -Warszawa, Waldemar Domański, Maciej Kwaśniewski członkowie Stowarzyszenia Lokomotywa, Kamil Filipowski – Stowarzyszenie Miłośników Kolei, oraz przedstawiciele lokalnych mediów. Z zaproszonych gości między innymi czasu nie znalazł na przybycie i podzielenie się aktualnymi informacjami z Sejmu poseł Andrzej Czerwiński – Platforma Obywatelska.

W swoim wystąpieniu do uczestników Forum Z-ca Wójta Tadeusz Klimek przypomniał w wielkim skrócie historię tej tak bardzo zasłużonej dla naszego regionu kolei, zwanej Galicyjską Koleją Transwersalną. Kontynuując podziękował wszystkim osobom, sympatykom, środowiskom a także instytucjom samorządowym i państwowym za wszystkie dotychczasowe inicjatywy oraz prace na rzecz uratowania przed bezpowrotnym zamknięciem tej tak ważnej linii kolejowej relacji Chabówka – Nowy Sącz. Lata świetności tej Galicyjskiej Kolei minęły a obecny trudny dla niej okres mamy taką nadzieję, przy udziale władz województwa małopolskiego każdego szczebla aż po władze rządowe zostanie pokonany i kolejne lata znakomitej prosperity staną się w niedalekiej przyszłości faktem. Aby nasz wspólny cel został osiągnięty i stał się faktem wszystkie samorządy, po których terenach biegnie trasa powinny wreszcie zacząć mówić w tym temacie jednym językiem, niezbędne jest opracowanie nowoczesnych projektów na lata 2014 - 2020 dotyczących zagospodarowania obszarów od Chabówki po Nowy Sącz z myślą powstania nowych miejsc pracy, a także wizji rozwoju turystyki. Bo nikt lub niewiele pasażerów będzie korzystać z linii, która nie będzie ofertowo korzystniejsza w stosunku do transportu kołowego. Zanim rozpoczęła się sesja pytań z sali i przystąpiono do dyskusji były przedstawione prezentacje, które zostały przygotowane przez: Panią Józefę Kęsek – Dyrektor Departamentu Transportu i Komunikacji UMWM – „Linia kolejowa Nr. 104 relacji Chabówka – Nowy Sącz – działania władz województwa małopolskiego.” Pana Piotra Majerczaka – PKP PLK S.A. Centrum Realizacji Inwestycji – Kierownik Projektu – „Plany przebudowy nowej linii Nr. 104 Chabówka – Nowy Sącz w kontekście budowy nowej linii – Podłęże – Szczyrzyc – Tymbark – Mszana Dolna.” Pana Romana Nowackiego – Dyrektor Projektu w Departamencie Geodezji i Współpracy z Samorządami – „Nieruchomości przy linii Nr. 104 Chabówka – Nowy Sącz – oferta PKP S.A. dla JST.” Pani J. Kęsek w swojej prezentacji szczegółowo omówiła dotychczasowe działania władz województwa małopolskiego w zakresie ratowania linii kolejowej Nr. 104. Podkreśliła, że wiele zaniedbań w tym temacie można i należy skierować pod adresem wszystkich dyrekcji PKP. Ich niespójna polityka doprowadziła między innymi do sytuacji, która degraduje kolej. Pomimo wielu trudności, które nie sprzyjają rozwojowi poszczególnych linii w tym naszej 104-ce istnieją realne szanse na jej modernizację, ponieważ na projekty kolejowe przewidziana jest kwota 14 mld zł. Ponadto przypomniała, że została podjęta Rezolucja Nr. 28/13 Sejmiku Województwa Małopolskiego z dnia 20 maja 2013 w sprawie modernizacji linii kolejowej Chabówka – Nowy Sącz oraz budowy nowej linii kolejowej Podłęże – Szczyrzyc (Piekiełko). Pan P. Majerczak natomiast przedstawił założenia projektu włączenia linii Nr. 104 oraz jej modernizacji, jako elementu spójnego do planowanej budowy nowej linii Kraków - Podłęże - Szczyrzyc (Piekiełko). Nowy odcinek miałby w konsekwencji połączyć się z obecną trasą Nr.104 i ostatecznie stanowić połączenie nowej trasy z miastem Nowy Sącz (istnieje możliwość połączenia ze Słowacją i Ukrainą) oraz w stronę Chabówki i Zakopanego. Propozycja ta spotkała się z dużą aprobatą obecnych. Nikt spośród zebranych nie miał wątpliwości, że linia Nr. 104 biegnie przez najpiękniejsze zakątki Małopolski i jej reaktywacja jest zasadna, bo umiejętne zagospodarowanie tego regionu przyniesie wiele wymiernych korzyści dla jego mieszkańców. Pani E. Baran i Pan R. Nowacki zreferowali temat nieruchomości będących w posiadaniu PKP, które znajdują się przy linii Nr. 104 oraz przedstawili aktualne oferty dla JST. Wiele ofert jak sami podkreślili jest położonych w atrakcyjnych punktach poszczególnych miejscowości i miast, ale są i takie, którymi JST nie są zainteresowane. Negocjacje i rokowania trwają, przekonują i zachęcają nadal władze samorządowe, aby te nie wzbraniały się od ich przejmowania, bo tylko one według ich opinii są najlepszym partnerem i gwarantem na ich dalsze zagospodarowanie. Pan W. Pazdan w swoim wystąpieniu wiele negatywnych uwag skierował pod adresem władz i wszystkich spółek PKP. Ze swojego doświadczenia przypomniał im szereg spraw, które stopniowo doprowadzały do likwidacji linii kolejowej Nr.104 i fatalnej sytuacji w małopolskiej kolei. Członkowie - Lokomotywa Koalicja Kolei Galicyjskiej i Stowarzyszenia Miłośników Kolei jednoznacznie stwierdzili, że niezbędne jest stworzenie prorozwojowego produktu turystycznego, pn. - Szlak Kolei Galicyjskiej łączącego atrakcje Podhala, Gorców, Beskidu Wyspowego, Makowskiego, Sądeckiego, Kotliny Rabczańskiej, którego podstawą jest XIX-wieczna linia kolejowa i skansen kolejowy w Chabówce. Potrzebne są niezwłoczne działania w celu przejęcia przez samorząd wojewódzki skansenu w Chabówce lub uczestniczenia w podmiocie zarządzającym skansenem. W podobnym tonie jak poprzedni zabierający głos wypowiadali się pozostali uczestnicy Forum. Ten fakt bardzo cieszy, ale czy wszyscy z równym zapałem będą pracować na rzecz reaktywacji linii Nr. 104 i uczestniczyć w kolejnych tego typu spotkaniach?  Oczywiście czas zweryfikuje nasze zamiary i w przyszłości rozliczy każdego, bez względu na status – czy był mieszkańcem, wolontariuszem, samorządowcem, przedsiębiorcą czy posłem. Podsumowanie Forum pozwoliło wspólnie wypracować następujące wnioski do realizacji: 1. Wszystkie samorządy lokalne usytuowane wzdłuż linii Nr. 104 powinny niezwłocznie uchwalić i wystosować do odpowiednich władz rezolucję o wsparcie i podjęcie decyzji na szczeblu rządowym w sprawie budowy nowej linii relacji Chabówka – Nowy Sącz. 2. PKP S.A. do następnego spotkania oczekuje od poszczególnych JST na jednoznaczne stanowisko w kwestii nabycia do swoich zasobów nieruchomości położonych wzdłuż linii Chabówka – Nowy Sącz. Po złożeniu deklaracji przez poszczególne gminy PKP S.A. przedstawi warunki szczegółowe dotyczące ich przekazania odpłatnego lub nieodpłatnego. 3. Niezbędne jest wsparcie przez lokalne samorządy działań wprowadzenia do Programu Strategicznego Dziedzictwo i Przemysły Czasu Wolnego produktu turystycznego związanego z linią Chabówka-Nowy Sącz i skansenem kolejowym w Chabówce. 4.  Wstrzymanie ostatecznej decyzji dotyczącej likwidacji linii kolejowej Nr. 104 do czasu analizy i wyczerpania wszystkich możliwości mających na celu jej budowę. 5.  Przygotowanie przez odpowiednie podmioty dokumentacji takich jak: studium wykonalności z uwzględnieniem prac modernizacyjnych i eksploatacyjnych. 6.  Wspieranie finansowe przez władze samorządowe, rządowe, PPP, PKP, i inne podmioty pociągu RETRO w celu rozwoju turystki i kolejnictwa. Z ostatniej chwili: Informujemy wszystkich zainteresowanych przyszłością linii kolejowej Nr.104 relacji Chabówka – Nowy Sącz, że na najbliższej Sesji Sejmiku Województwa Małopolskiego, która odbędzie się w dniu 30 września 2013 r. w trakcie jej trwania z udziałem Ministra Andrzeja Massela omówiony będzie m.in. rozwój sieci kolejowej w Małopolsce, ze szczególnym uwzględnieniem: - połączenia Podłęża poprzez Tymbark, Piekiełko z Nowym Sączem i Chabówką, - modernizacji istniejących linii kolejowych.

red. Ewa Filipiak