Wielka Sobota jest czasem ciszy oraz oczekiwania na Zmartwychwstanie Chrystusa. Tak, jak w Wielki Piątek, nie sprawuje się dziś Mszy św. Wielka Sobota w polskiej tradycji jest także dniem święcenia pokarmów.
W Wielką Sobotę w kościołach trwa adoracja Chrystusa złożonego do grobu. Dzień ten jest podzielony na dwie części. Pierwszą z nich jest święcenie pokarmów, które wierni do południa przynoszą do świątyń. Święcimy chleb (na pamiątkę nakarmienia przez Jezusa tłumów na pustyni), mięso (przypomnienie baranka spożywanego przez Jezusa i uczniów w wieczerniku podczas Paschy) i jajka (symbol nowego życia).
Ta wspaniała tradycja tylko pośrednio koresponduje z treścią teologiczną Triduum Paschalnego, a właściwie Nocy Paschalnej – nawiązuje z jednej strony, do największego święta Izraelitów zwanego Paschą, a w pewien sposób do Ostatniej Wieczerzy, ale przede wszystkim do idei teologicznej odnowienia świata – tłumaczy ks. prof. dr hab. Jan Perszon.
- Chrystus wstając z martwych, przechodząc ze swoim człowieczeństwem w Boski sposób bytowania, wchodząc ze śmierci do życia, daje całemu kosmosowi życie nowe. Nowości tego życia nie da się wyrazić inaczej jak przez wielką radość i świadomość, że wszystko stało się nowe – również to, co spożywamy, co rozpoczynamy. To jest nowa era, to po prostu odnowienie całego świata i kosmosu, w którym żyje człowiek – i dlatego w naszej polskie tradycji symbolem tego jest poświęcone jajko, dzielenie się poświęconym jajkiem. To też nawiązuje do tej idei odnowienia życia całego kosmosu poprzez zmartwychwstanie Chrystusa (…). W tym obyczaju jest pewnie więcej takiej rodzinnej obrzędowości, niż bezpośrednich związków z wydarzeniami odkupienia i zmartwychwstania – wyjaśnia ks. profesor.
Drugą częścią obchodów Wielkiej Soboty jest Liturgia Wigilii Paschalnej. To symbol przejścia ze śmierci do nowego życia. Kapłan święci ogień i wodę chrzcielną. Wierni odnawiają także swoje przyrzeczenia ze chrztu – mówi ks. bp Andrzej Siemieniewski.
- W Wigilię Paschalną czuwamy tak, aby nie przegapić przyjścia Pana Jezusa Zmartwychwstałego. To uroczyste obrzędy odnowienia przyrzeczeń chrztu, odnowienia doświadczenia naszego przyjęcia sakramentu i wreszcie Msza św. zakończona uroczystą procesją i obwieszczeniem światu: Chrystus zmartwychwstał! Często ta Msza św. rezurekcyjna kończy się uroczystą procesją wokół kościoła, biciem w dzwony i ogłaszaniem, że nasz Zbawiciel Jezus Chrystus żyje – wyjaśnia Ksiądz Biskup.
Procesja Rezurekcyjna w wielu miejscach w Polsce odbywa się, zgodnie z dawną tradycją, w poranek Niedzieli Wielkanocnej.
żródło"Radio Maryja
zdjęcia:Stefan Hutek