H. Krasa i?A.Hoffmeister napisali operę dziecięcą Brundibar w?1938 roku, jednak pierwsze próby rozpoczęły się w sierocińcu w?Pradze trzy lata później. Prapremiera odbyła się w?zimą 1942r. w?czasie, kiedy zarówno kompozytor, jak i?scenograf F. Zelenka znajdowali się już w?getcie w?Theresienstadt.
Do lata 1943 roku do getta Niemcy deportowali niemal wszystkie dzieci z?praskiego sierocińca. Krasa odtworzył z?pamięci zapis nutowy utworu przystosowując go do instrumentów, z?których mógł skorzystać w?izolowanym przez Niemców getcie. Terezińska premiera opery odbyła się 23 września 1943 roku. Scenografię raz jeszcze przygotował F.?Zelenka, a?autorką choreografii była C. Rosenbaum. Przedstawienie zagrano aż 55 razy. Spektakle grane w?Terezinie były dla żydowskich dzieci krótką ucieczką od rzeczywistości. Jednocześnie skład wykonawców wciąż się zmieniał, gdyż dzieci były wciąż wywożone do obozów zagłady lub unicestwiane na miejscu.
W?1943 roku Niemcy wywieźli ponad 87 tys. więźniów do obozów zagłady na Wschodzie, w?tym do Auschwitz trafiło około 46 tys. Wojnę przeżyło niespełna 4 tys. Żydów z?Theresienstadt, w tym setka dzieci.
Wykonawcami w Limanowej byli uczniowie limanowskiej szkoły muzycznej a także współpracującej z nią od lat Musikschule Hilpoltstein koło Norymbergi.
Orkiestrę przygotowała Maria Poręba oraz Sybille Geisler, chórem, solistami i reżyserią zajęła się Halina Dyczek.
Prosta treść o obojętności wobec dwojga dzieci szukających pieniędzy na mleko dla chorej matki, którym przeszkadza zły kataryniarz Brundibar a pomagają kot, lis i wróbelek, została brawurowo wykonana przez limanowskich uczniów.
Ania Wygoda, Dominik Król, Tomek Surdziel, Patryk i Kamil Śliwa, Justynka Poręba, Asia Leśniak, Magda Śliwa, Kuba Białoń i Miłosz Czaja zagrali główne role. Długie i rzęsiste oklaski były wyrazem uznania publiczności.
W drugiej części koncertu soliści z Niemiec (Nathalie Stegmuller na klarnecie, Christian Freimuth na tubie)oraz uczniowie z Limanowej, laureaci różnych konkursów (Natalka Sławek na wiolonczeli, Dorotka Dyczek na skrzypcach, Dorotka Wieczorek na flecie oraz Asia Pałka i Ania Wygoda – duet fortepianowy) potwierdzili, że muzyka nie zna granic i przemawia uniwersalnym językiem.
Zdjęcia wykonał: Roman Szuszkiewicz