POSIADY TEATRALNE na Orawie

W Jabłonce w Orawskim Centrum Kultury od 8 do 10 marca odbywały się I Małopolskie Spotkania Teatrów Amatorskich  -  POSIADY TEATRALNE na Orawie.  Wystąpiło  18 grup (363 osoby), z 9 powiatów woj. małopolskiego po 1 z pow. chrzanowskiego, gorlickiego, krakowskiego, myślenickiego, oświęcimskiego, po 2 z pow. limanowskiego, nowosądeckiego, tarnowskiego, 7 z pow. nowotarskiego. Uroczystego otwarcia Posiadów Teatralnych na Orawie dokonał w piątek Wójt Gminy Jabłonka Antoni Karlak oraz Dyrektor Małopolskiego Centrum Kultury Sokół Antoni Malczak. Przegląd miał charakter konkursu. Zespoły zaprezentowały widowisko w jednej z dwóch kategorii: sztuk regionalnych, w tym napisanych  przez miejscowych twórców,inscenizacji tekstów literackich (dramatycznych, komediowych), które mogą być adaptowane przez miejscowych twórców. W niedzielę po zaprezentowaniu się wszystkich grup ogłoszono werdykt. Narody i wyróżnienia wręczył wójt Antoni Karlak i zastępca dyrektora Małopolskiego Centrum Kultury Małgorzata Kalarus. Spektakle oceniała Komisja Artystyczna w składzie: Maria BRYLAK-ZAŁUSKA – etnograf, Starszy kustosz, były kierownik ds. udostępniania ekspozycji w Sądeckim Parku Etnograficznym – Nowy Sącz Jadwiga ADAMCZYK – muzyk, Małopolskie Centrum Kultury SOKÓŁ - Nowy Sącz Jerzy HOJDA - aktor, reżyser, scenarzysta, dyrektor artystyczny Teatru NORMA - Kraków Włodzimierz JASIŃSKI - aktor Teatru STU, Teatru Groteska, pedagog, reżyser, poeta, scenarzysta – Kraków Komisja wyraziła zadowolenie, że pierwsza edycja przeglądu zaowocowała tak licznym udziałem grup teatralnych, które zaprezentowały widowiska na wysokim poziomie i o szerokim wachlarzu tematycznym. Serdecznie podziękowała organizatorom: Małopolskiemu Centrum Kultury SOKÓŁ w Nowym Sączu oraz Orawskiemu Centrum Kultury w Jabłonce a także Wójtowi Gminy Jabłonka Panu Antoniemu Karlakowi za życzliwe i serdeczne przyjęcie uczestników POSIADÓW TEATRALNYCH na Orawie oraz przygotowanie i sprawną organizację konkursu.

PROTOKÓŁ

posiedzenia Komisji Artystycznej oceniającej

1. Małopolskie Spotkania Teatrów Amatorskich POSIADY TEATRALNE na Orawie,

które odbyły się w Jabłonce w dniach 8-10 marca 2013 r.

Komisja w składzie: Maria BRYLAK-ZAŁUSKA – etnograf – Nowy Sącz Jadwiga ADAMCZYK – muzyk, Małopolskie Centrum Kultury SOKÓŁ - Nowy Sącz Jerzy HOJDA - aktor, reżyser, scenarzysta, dyrektor artystyczny Teatru NORMA - Kraków Włodzimierz JASIŃSKI - aktor Teatru STU, Teatru Groteska, pedagog, reżyser, poeta, scenarzysta – Kraków Po obejrzeniu i gruntownej ocenie 18 grup (363 osoby) z 9 powiatów woj. małopolskiego (po 1 z pow. chrzanowskiego, gorlickiego, krakowskiego, myślenickiego, oświęcimskiego; po 2 z pow. limanowskiego, nowosądeckiego, tarnowskiego; 7 z pow. nowotarskiego) postanowiła przyznać następujące miejsca i nagrody: KATEGORIA GRUP DOROSŁYCH: GRAND PRIX oraz nagrodę pieniężną w kwocie  2 000.00 zł i pamiątkowy dyplom:
  • Zespołowi Regionalnemu ŚWARNI z Nowego Targu za program CHŁOPSKIE NIESCĘŚCIE
 I miejsce oraz nagrodę pieniężną w kwocie 1 500.00 zł i pamiątkowy dyplomGrupie Teatralnej KGW z Laskowej z programem TRZA BY ŁOBEJŚ DO DOKTORA II miejsce oraz nagrodę pieniężną w kwocie 1 200.00 zł i pamiątkowy dyplomOrawskiej Grupie Teatralnej im. dra Emila Kowalczyka z Lipnicy Wielkiej i Chyżnego za spektakl OSTATNI WOLORZ, czyli DON KICHOT PO ORAWSKU  III miejsce oraz nagrodę pieniężną w kwocie 1 000.00 zł i pamiątkowy dyplomTeatrowi Ludowemu TRADYCJA z Okleśnej za spektakl OŻENEK wg. N. Gogola IV miejsce oraz nagrodę pieniężną w kwocie 600.00 zł i pamiątkowy dyplom Amatorskiemu Zespołowi Teatralnemu z Szalowej za spektakl WÓJT WYROKUJE W KARCZMIE  trzy WYRÓŻNIENIA w postaci pamiątkowych dyplomów otrzymują
  • Zespół Folklorystyczny OTFINOWIANIE z Otfinowa za spektakl UMAR MACIEJ
  • Zespół Regionalny SPOD KICEK z Mordarki za spektakl REKRUCI
  • Teatr PO LATACH ze Świątnik Górnych za spektakl MIŁOŚĆ CI WSZYSTKO WYBACZY
KATEGORIA GRUP MŁODZIEŻOWYCH: I miejsce oraz nagrodę pieniężną w kwocie 1 500.00 zł i pamiątkowy dyplom Teatrowi KTÓRY KOCHAM z Nawojowej (pow. nowosądecki) za spektakl CZEGO SZUKASZ? II miejsce oraz nagrodę pieniężną w kwocie 1 200.00 zł i pamiątkowy dyplomTeatrowi ZAWODOWCY z Bachledówki (pow. nowotarski) za spektakl JANOSIK  III miejsce oraz nagrodę pieniężną w kwocie 1 000.00 zł i pamiątkowy dyplomMłodzieżowemu Zespołowi Teatralnemu PROWDA z Szaflar (pow. nowotarski) za spektakl SEN JANOSIKA Pozostałe zespoły w obu kategoriach zostają uhonorowane DYPLOMAMI UCZESTNICTWA.  Ponadto komisja artystyczna rekomenduje 2 grupy: -  Zespół Regionalny ŚWARNI z Nowego Targu z programem CHŁOPSKIE NIESCĘŚCIE -  Grupę Teatralną KGW z Laskowej z programem TRZA BY ŁOBEJŚ DO DOKTORA do udziału w XXIX Międzywojewódzkim Sejmiku Wiejskich Zespołów Teatralnych w Bukowinie Tatrzańskiej (29-30 czerwca br.). Regulamin nie uwzględnia udziału zespołów młodzieżowych w Sejmiku. Komisja wyraża zadowolenie, że pierwsza edycja przeglądu zaowocowała tak licznym udziałem grup teatralnych, które zaprezentowały widowiska na wysokim poziomie i o szerokim wachlarzu tematycznym. Ze względu na to, że POSIADY to przede wszystkim przegląd teatrów, przy ocenie widowisk preferowane były przedstawienia teatralne przed widowiskami o charakterze wyłącznie regionalnym i folklorystycznym. Serdecznie dziękujemy organizatorom: Małopolskiemu Centrum Kultury SOKÓŁ w Nowym Sączu oraz Orawskiemu Centrum Kultury w Jabłonce a także Wójtowi Gminy Jabłonka Panu Antoniemu Karlakowi za życzliwe i serdeczne przyjęcie uczestników POSIADÓW TEATRALNYCH na Orawie oraz przygotowanie i sprawną organizację konkursu. Dziękujemy też Panu Janowi Świdroniowi, konferansjerowi przeglądu - za sympatyczną prezentację wszystkich uczestników. Dziękujemy również za obsługę techniczną i logistyczną - pracownikom i wolontariuszom OCK w Jabłonce. Nagroda GRAND PRIX w postaci rzeźby ORAWY (autorstwa artysty plastyka Magdaleny Kotkowskiej) oraz nagrody pieniężne ufundowane zostały przez Małopolskie Centrum Kultury SOKÓŁ w Nowym Sączu. Załącznik do protokołu Ogólne uwagi o spektaklach wg. kolejności występów: OPŁATEK (reż. Ewa Kolbrecka) Teatru BACHLEDÓWKA oraz JAK KAROL WOJTYŁA KARDYNAŁEM BYWAŁ (reż. P. Kowalcze i K. Rychtarczyk-Szczypta) Teatru Z PASJĄ z Czerwiennego, pow. nowotarski – młodzi ludzie zasługują na uznanie za pielęgnowanie gwary, duży temperament i zaangażowanie w pracę na scenie, jest to dobry prognostyk na przyszłość. Teatr i scena mają jednak swoje prawa i w tej materii wszyscy twórcy w obu zespołach muszą jeszcze wiele się nauczyć, lecz wiek aktorów daje gwarancję, że nauka nawet w tej materii na pewno nie pójdzie w las. JANOSIK (reż. M. Michalik) Teatru ZAWODOWCY z Bachledówki, pow. nowotarski – opowieść bez słów czyli ballada o Janosiku. Sceny czytelne i proste. Nastrój i klimat scen zróżnicowany. Aktorzy autentyczni i prawdziwi. Przedstawienie o płynnej dramaturgii z dążeniem do celu. Pusta scena, wartościowa scenografia (krzesła usunąć). SEN JANOSIKA (reż. D. Adamczyk) Młodzieżowego Zespołu Teatralnego PROWDA z Szaflar, pow. nowotarski – przedstawienie dynamiczne i dowcipne. To zasługa nie tylko autorki, ale także reżysera i aktorów. Młodość i żywiołowość są główną siła tego spektaklu. TRZA BY ŁOBYJŚ DO DOKTORA (reż. M. Piechura) Grupy Teatralnej KGW z Laskowej, pow. limanowski to przezabawne, doskonale zagrane przedstawienie pokazujące styk lecznictwa oficjalnego z medycyną ludową w realiach wczesnego PRL-u. Zarówno świetny scenariusz „scenki”, pomysł zastosowania dwóch planów akcji (poczekalnia i gabinet lekarski), jak i naturalne, miejscami brawurowe aktorstwo i świetne wyczucie humoru sprawia, że przedstawienie ogląda się z wielką przyjemnością i satysfakcją. BLASZANY KUBEK (reż. ks. Ł. Pawłowski) Teatru DABAR z Mogilna, pow. nowosądecki – problem starości to bardzo ważny problem społeczny i rodzinny. Zespół potraktował go z ogromną pieczołowitością i rzetelnością. Spektakl wzrusza i zmusza do refleksji. CZEGO SZUKASZ? (reż. M. Bulińska) Teatru KTÓRY KOCHAM z Nawojowej, pow. nowosądecki - czyste w formie i klarowne przedstawienie. Ruch oszczędny i znaczący. Młodzi ludzie poszukują prawdy i dobra. Ciekawe to poszukiwania, tak treściowo jak i formalnie. KISYNIE KAPUSTY WEDŁUG NORM UNIJNYCH (reż. wspólna) Grupy Teatralnej MARUSZYNIANKI z Maruszyny, pow. nowotarski – to odważne i sympatycznie zagrane przedstawienie o zderzeniu tradycji z wymogami współczesności. To zderzenie prowadzi często do wielu zmian w naszej tradycyjnej obyczajowości i rodzi wiele zabawnych momentów. OPOWIEŚĆ WIGILIJNA (reż. A. Szarzec) Grupy Teatralnej KGW SAME SWOJE z Przeciszowa, pow. oświęcimski – ciekawa choć ryzykowna próba przeniesienia niełatwego tekstu literackiego na scenę amatorską. Jednak zapał do pracy tak widoczny wśród twórców i zespołu zasługuje na najwyższe uznanie i udowadnia, że odwaga w teatrze to wielka zaleta. ZMÓWINY (reż. M. Witkowska) Amatorskiego Zespołu Teatralnego NIECIECZANIE z Niecieczy, pow. tarnowski to wielowątkowe widowisko obrazujące życie przeobrażającego się środowiska wiejskiego z regionu Krakowiaków Wschodnich. Tytułowy wątek ZMÓWIN został zdominowany przez ciekawą warstwę muzyczno-obyczajową. WÓJT WYROKUJE W KARCZMIE (reż. S. Gawlik) Amatorskiego Zespołu Teatralnego z Szalowej, pow. gorlicki – przedstawienie przywołuje zapomniane, a kiedyś powszechnie praktykowane zwyczaje ukazujące hierarchiczność społeczności wiejskiej na przykładzie rozstrzygania przez wójta sporów między mieszkańcami gminy. Głównemu wątkowi akcji towarzyszy wiele pobocznych zdarzeń, zgrabnie i poznawczo pokazujących realia życia dawnej wsi pogórzańskiej. Mocnym akcentem przedstawienia jest ukazanie atmosfery zabawy w karczmie - muzyka, tańce, popisy zręcznościowe. OSTATNI WOLORZ, czyli DON KICHOT PO ORAWSKU (reż. R. Kowalczyk) Orawskiej Grupy Teatralnej im. dra Emila Kowalczyka z Lipnicy Wielkiej i Chyżnego, pow. nowotarski - świetny pomysł stworzenia współczesnego bohatera romantycznego, bohatera żyjącego tu na Orawie, marzącego o powrocie do dawnych czasów i zwyczajów. Spektakl ten mógłby stać się piękną balladą o swojej Małej Ojczyźnie. CZAROWNICA (reż. I. Gacek) Amatorskiego zespołu Teatralnego im. F. Macioła ze Skomielnej Białej, pow. myślenicki – ciekawa, zagrana z dużym temperamentem sztuka Franciszka Macioła dotyka interesującego tematu guseł i zabobonów w życiu ludzi. Ciekawa scenografia i kostiumy. Spektakl jest dobrym prognostykiem na przyszłość dla zespołu. UMAR MACIEJ (reż. M. Witkowska) Zespołu Folklorystycznego OTFINOWIANIE z Otfinowa, pow. tarnowski. Umarł król – niech żyje król... Pożegnanie odchodzących pełne godności i szacunku, ale życie toczy się dalej, pojawia nowy kandydat na męża. Po dniach smutku, żałoby wraca nadzieja na nową  miłość. Odważnie i umiejętnie podjęty temat ze sfery wiejskich obrzędów rodzinnych, dotychczas rzadko poruszany na amatorskiej scenie. MIŁOŚĆ CI WSZYSTKO WYBACZY… (reż. N. Wojtala) Teatru PO LATACH ze Świątnik Górnych, pow. krakowski – spektakl a raczej występ estradowy ludzi, którzy jesień swego życia wypełniają piosenką w wiosennym nastroju. Miłość i radość życia towarzyszy każdej razem spędzonej chwili. Dystans i lekkie przymrużenie oka nadałoby występowi bardziej zabawowy charakter. OŻENEK wg. N. Gogola (reż. M. Kobierski) Teatru Ludowego TRADYCJA z Okleśnej, pow. chrzanowski – z przyjemnością zauważamy, że zespół sięgnął po arcydramat literatury rosyjskiej granej przez teatry na całym świecie. Z tego trudnego zadania aktorzy wywiązali się należycie. Na pewno można dyskutować nad skrótami i cieniami oryginału. REKRUCI (reż. J. Tokarczyk) Zespołu Regionalnego SPOD KICEK z Mordarki, pow. limanowski – wartka i zgrabna opowieść z czasów galicyjskich o przymusowym poborze chłopskich synów do cesarskiej armii. W tytułowym wątku wyeksponowano relacje powracających z wojska żołnierzy, ich przechwałki i dobre rady dla świeżych rekrutów. Obok głównej akcji pojawiają się poboczne treści obrazujące życie wsi z przełomu XIX i XX w. CHŁOPSKIE NIESCĘŚCIE wg. gawędy A. Gut-Stapińskiej (reż. M. Kudasik) Zespołu Regionalnego ŚWARNI  Nowego Targu – brawurowe przedstawienie na granicy szaleństwa, dobrego smaku – słowem prowokacja wobec teatru regionalnego, kultury masowej, telewizyjnej i blichtru współczesnego świata (życia). Rozmach rozwiązań scenicznych, niezwykle brawurowe bardzo wyraziste aktorstwo, szalone pomysły scenograficzne i wymyślne rekwizyty zasługują na najwyższe uznanie.

Źródło:  www.ockorawa.pl