W sobotę 11 maja 2013 roku w Sanktuarium Matki Bożej Pocieszenia w Pasierbcu gościło około 300 chórzystów. Okazją było Spotkanie Chórów krakowskiego oddziału Federacji CAECILIANUM, która zrzesza chóry kościelne. Chórzyści wzięli udział w Misterium Maryjnym, do którego teksty przygotował Ks. dr Stanisław Mieszczak – liturgista. Uroczystościom przewodniczył ks. Abp Zygmunt Zimowski z Watykanu, który jest Przewodniczącym Papieskiej Rady ds. Duszpasterstwa Służby Zdrowia. Kurię Tarnowską. Ks. bp Andrzeja Jeża reprezentował ks. infułat Zdzisław Sadko. Na Spotkaniu był obecny również gospodarz Sanktuarium, Proboszcz parafii ks. mgr Józef Waśniowski z duszpasterzami tej parafii, ks. prof. dra hab. Andrzej Zając – Honorowyo Prezydent Polskiej Federacji PUERI CANTORES, Ks. dr Stanisław Mieszczak i wielu innych kapłanów przybyłych do Pasierbca.
Spotkanie rozpoczęło się o godzinie 17.00 procesją z kościoła parafialnego do starej kaplicy, skąd uroczyście została przeniesiona figura Matki Bożej z Altötting (Niemcy) do kościoła parafialnego.Następnie rozpoczęło się Misterium Maryjne połączone z Nowenną do Matki Bożej Pocieszenia. W czasie nabożeństwa połączone chóry wykonały „Magnificat” J. Pachelbela oraz kantatę „Ze świtaniem rannej zorzy” do słów ks. S. Prusia i muzyki O.I. Mańskiego na dwa chóry, trąbki i organy.
W czasie nabożeństwa chórzyści oddali hołd Matce Bożej Pocieszenia.
Spotkanie zakończyła uroczysta Msza św. pod przewodnictwem Abp Zygmunta Zimowskiego z towarzyszeniem chórów. Na wejście mszy św. zespoły wspólnie wykonały pieśń „Matko Pocieszenia”. Organizatorem spotkania był Chór Mieszany Canticum Iubilaeum z Limanowej, Federacja Caecilianum oraz parafia w Pasierbcu.
W spotkaniu wzięło udział 11 chórów z Limanowej, Nowego Sącza, Krakowa i Libiąża:
1. Chór Mieszany CANTICUM IUBILAEUM (Limanowa) - dyrygent Marek Michalik
2. Mieszany Chór Mariański (Kraków)- dyrygent Jan Rybarski
3. Chór Kolegiaty Św. Anny w Krakowie SCHOLA CANTORUM CRACOVIENSIS (Kraków) - dyrygent Barbara Karpała
4. Chór CANTICUM CANTICORUM (Libiąż)- dyrygent Piotr Ciuła
5. Chór Musica Ex Anima (Kraków) - dyrygent Krzysztof Michałek
6. Chór Sanktuarium Przemienienia Pańskiego VERAICON (Nowy Sącz)- dyrygent Izabela Biskupska
7. Chór Archidiecezjalnej Szkoły Muzycznej (Kraków) - dyrygent Wiesław Delimat
8. Chór Chłopięcy Bazyliki Matki Boskiej Bolesnej (Limanowa)- dyrygent Halina Dyczek
9. Chór Parafialny im. Bł. Ks. Jerzego Popiełuszki (Marcinkowice) - dyrygent Marzena Pikuła
10. Chór SCHERZO (Nowy Sącz) - dyrygent Andrzej Citak
11. Chór Przemienienia (Kraków)- dyrygent Ks. Eugeniusz Sukiennik
Honorowy patronat nad spotkaniem objęli: J. E. Ks. Bp Andrzej Jeż – Biskup Tarnowski, Jan Puchała – Starosta Powiatu Limanowskiego, Władysław Bieda – Burmistrz Miasta Limanowa, Władysław Pazdan – Wójt Gminy Limanowa.
Zdjęcia: Roman Szuszkiewicz
Kilka słów na temat CAECILIANUM:
Ogólnopolski Związek Chórów Kościelnych CAECILIANUM działa w Polsce od roku 1994, na mocy statutu zatwierdzonego przez 268 Konferencję Episkopatu Polski. W dniu 12 czerwca 2002 roku został zarejestrowany w Krajowym Rejestrze Sądowym pod numerem 71157 i od tego momentu uzyskał osobowość prawną.Historia organizacji cecyliańskich sięga wieku XVI, a konkretnie działalności Giovanni Pierluigi da Palestriny. Zorganizował on w Rzymie związek służący muzyce kościelnej, który zatwierdził papież Grzegorz XIII. Do rzymskich wzorców nawiązał ks. Franciszek Witt, gdy w 1868 r. w Bambergu powołał do życia "Allgemeiner Cacilienverein" (ACV).W Polsce idee ruchu cecyliańskiego próbował zaszczepić ks. JózefSurzyński, który najpierw, w 1884 r. powołał do życia w Poznaniu, a trzy lata później w Krakowie, Towarzystwo św. Wojciecha, na wzór niemieckiej ACV. Oficjalnie w Polsce Związek Chórów Kościelnych powstał w 1926 r. w archidiecezji gnieźnieńsko-poznańskiej, a w 1929 r. w archidiecezji krakowskiej. Dwanaście lat później zatwierdził go Prymas Polski kardynał Hlond. Pomimo reaktywowania go po wojnie, w roku 1950 został rozwiązany.Obecnie, powołany do życia w 1994 roku Związek ChórówKościelnych CAECILIANUM przyczynia się do zwrócenia większej uwagi na rodzaj i jakość śpiewu wykonywanego podczas liturgii. Istnieje biblioteka nutowa, pomagająca dyrygentom w doborze repertuaru. Organizowane są różnego rodzaju seminaria i warsztaty dla dyrygentów i chórzystów. Są one zarówno pracą formacyjną, jak i sposobem podnoszenia kwalifikacji zawodowych. Organizowane przez Związek konkursy i przeglądy muzyki chóralnej dają możliwość dzielenia się doświadczeniami i nawiązywania kontaktów między chórami oraz służą promocji dobrych zespołów a słabszym pokazują drogę rozwoju.