Rezolucja małopolskich radnych w sprawie modernizacji linii kolejowej Chabówka – Nowy Sącz
Opublikowany w: Wydarzenia
–
21 maja 2013
W dniu wczorajszym tj. 20.05.2013 r. Sejmik Województwa Małopolskiego jednogłośnie poparł rezolucję małopolskich radnych w sprawie modernizacji linii kolejowej Chabówka – Nowy Sącz oraz budowy nowej linii kolejowej Podłęże – Szczyrzyc (Piekiełko). W dokumencie Sejmik Województwa Małopolskiego zwraca się do ministra transportu z prośbą o podjęcie działań na rzecz pełnej modernizacji linii kolejowej z Nowego Sącza do Chabówki oraz budowę nowej linii kolejowej Podłęże – Piekiełko. Uzasadniając swój apel radni zwrócili uwagę, że w 2011 r. Komisja Europejska przyjęła pakiet nowej polityki infrastruktury transportowej, który zawiera m.in. zmodyfikowany przebieg korytarza transeuropejskiego na linii kolejowej Kraków – Podłęże – Piekiełko – granica polsko–słowacka. Budowa tej linii została również zapisana do realizacji w Koncepcji Przestrzennego Zagospodarowania Kraju 2030. Dlatego, mając na uwadze starania o organizację Zimowych Igrzysk Olimpijskich 2022 w Krakowie, Sejmik Województwa Małopolskiego uznał za konieczne budowę nowej linii kolejowej Podłęże – Szczyrzyc (Piekiełko), wstrzymanie decyzji o likwidacji linii Chabówka – Nowy Sącz, opracowanie dokumentacji dla modernizacji i inwestycji na tej linii oraz utrzymanie jej dla przejazdów towarowych oraz turystycznych.
Linia kolejowa Chabówka – Nowy Sącz to fragment zbudowanej pod koniec XIX w. przez Austriackie Cesarsko – Królewskie Koleje Państwowe drogi żelaznej zwanej Galicyjską Koleją Transwersalną. Rozpoczynała się ona w Cieszynie i biegła przez Zwardoń, Żywiec, Suchą Beskidzką, Nowy Sącz, Zagórz, Sambor, Stanisławów do Husiatynia, nad ówczesną granicą rosyjską. Kolej ta odgrywała niegdyś ważną role gospodarczą. Dziś jej największym walorem jest położenie – przebiega przez najpiękniejsze zakątki Małopolski, łącząc miejscowości o wyjątkowych wartościach turystycznych. W Chabówce znajduje się najbogatszy w Polsce skansen taboru kolejowego. Ta trasa może być wielką atrakcją turystyczną, którą będą odwiedzać tysiące turystów. Natomiast budowa linii Kraków – Podłęże – Szczyrzyc (Piekiełko) stworzy warunki do rozwoju transgranicznego kolejowego ruchu pasażerskiego i towarowego w regionie w całym regionie.
Źródło: www.malopolskie.pl