Ustawa z dnia 1 lipca 2011 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości oraz niektórych innych ustaw Dz.U. 2011 nr 152 poz. 897 określa zadania gmin oraz obowiązki właścicieli nieruchomości dotyczące utrzymania czystości i porządku. Ustawa zmieniła i ujednoliciła dotychczas obowiązujące akty prawne w tym zakresie: ustawę z 20 lipca 1991 r. o inspekcji Ochrony Środowiska, ustawę z 27 kwietnia 2001 r. Prawo Ochrony Środowiska, ustawę z 27 kwietnia 2001 r. o odpadach, ustawę z 29 lipca 2005 o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym, ustawę z 16 listopada o opłacie skarbowej, ustawę z 13 kwietnia 2007 roku oraz ustawę z 24 kwietnia 2009 roku o bateriach i akumulatorach. Wszystkie powyższe dokumenty zostały zastąpione jedną ustawą, jednak wydarzeniu temu został nadany zdecydowanie zbyt duży rozgłos - ogłoszono wielki sukces legislacyjny, choć tak naprawdę próżno doszukiwać się jakiegoś większego osiągnięcia. Dotychczasowe ustawy też były dobre i wystarczająco chroniły środowisko naturalne, nakładając na samorządy i obywateli odpowiednie obowiązki w tym zakresie.
Zasadnicza zmiana sprowadza się do jednego: wszystkie koszty związane ze zbiórką i utylizacją odpadów od dnia 01.07.2013 mają ponosić mieszkańcy. Do chwili obecnej mieszkańcy ponosili jedynie część kosztów z tym związanych a resztę dopłacały samorządy. Procent dopłat był różny w poszczególnych samorządach, na przykład Gmina Jodłownik nie pobierała opłat za zbiórkę i utylizację odpadów. Obecnie we wszystkich samorządach kraju widać wyraźne niezadowolenie z tego powodu. Przyjrzyjmy się temu na przykładzie miast i gmin naszego powiatu. Do tej pory rady poszczególnych samorządów ustaliły stawki opłat za zbiórkę i utylizację odpadów. W każdym samorządzie obowiązują dwie opłaty: niższa, gdy odpady są segregowane i wyższa w przypadku, gdy tej segregacji nie ma. Poniżej znajduje się tabela ze stawkami za odbiór i utylizację odpadów w poszczególnych samorządach. Są to dane z końca kwietnia - w niektórych przypadkach ceny się nieznacznie zmieniły, bo obecnie odbywają się przetargi, które weryfikują wcześniej ustalone stawki.
Stawka za odpady |
|
||
Gmina |
segregowane |
niesegregowane |
Sposób naliczania |
Limanowa (miasto) |
5 zł |
9 zł |
od osoby |
Limanowa (gmina) |
3,50 zł |
5 zł |
od osoby |
Mszana Dolna (miasto) |
9 zł |
12 zł |
od osoby |
Mszana Dolna (gmina) |
20 zł |
30 zł |
od gospodarstwa |
Tymbark |
4 zł |
6,5 zł |
od osoby |
Laskowa |
15 zł |
25 zł |
od gospodarstwa |
Słopnice |
20 zł |
30 zł |
od gospodarstwa |
Jodłownik |
20 zł |
40 zł |
od gospodarstwa |
Łukowica |
3 zł |
5 zł |
od osoby |
Kamienica |
3 zł |
7 zł |
od osoby |
Niedźwiedź |
15 zł |
30 zł |
od gospodarstwa |
Dobra |
18 zł |
36 zł |
od gospodarstwa |
Autor: Stanisław Sajdak
Źródło: stanislawsajdak.pl